Donderdag 19 januari

19 januari 2017 - Umeå, Zweden

Daar waar ik in China soms snakte naar sociale contacten, lijkt het nu wel eens of ik in een tsunami terecht ben gekomen. Bijna dagelijks wordt er wel een activiteit georganiseerd voor de uitwisselingsstudenten. Het perfecte scenario had ik waarschijnlijk gedacht voordat ik naar Azië vertrok. Toch heb ik in China de tijd voor mezelf ook leren waarderen. Morgen ga ik dus maar weer eens lekker alleen op ontdekkingstocht uit!

Veiligheid lijkt iets dat is ingebed in de Zweedse cultuur. Als voetganger of fietser krijg je bijvoorbeeld altijd voorrang van automobilisten, ook al heb je daar totaal geen recht op. Het is dan ook niet wonderbaarlijk dat Volvo dit altijd gebruikt heeft als unique selling point.

Een van de dingen die mij opzien baarde voor ik naar Zweden kwam was de 6-urige werkdag. Destijds ging ik ervan uit dat het slechts die beroepen betrof, waar geen persoonlijk contact vereist was. Toch kom ik altijd van de koude kermis thuis als ik weer eens voor een dichte deur van een winkel sta, letterlijk en figuurlijk helaas. Goed, wellicht moet ik ook wat meer tijd besteden aan het checken van de openingstijden, ik sta er gewoon niet bij stil. Misschien zijn we in Nederland ook wel gewoon verwend als het aankomt op het gebied van openingstijden.

Voor de rest went alles redelijk snel, zelfs de kou. Momenteel is de temperatuur alweer gestegen tot om en nabij het vriespunt, waar het kwik in het begin van de week steevast bleef hangen op -13 graden. Wel merk je dat je door de dag heen veel slaperiger bent dan normaal, gezien je lichaam hard moet werken om je warm te houden. Het is wellicht hierom dat de Zweden zo erg van "Fika" houden. Dit is het woord dat ze gebruiken voor een korte breake waarin, naast een kleine versnapering, vooral heel veel koffie wordt geleut.

Wel is het zo dat je door het geringe daglicht een beetje ontregeld wordt. De dagen vliegen voorbij zonder dat je er erg in hebt. Het duurde tot de inschrijving voor een experiment voor de course Cognitive psychology, dat ik me realiseerde dat de Zweden het over een hele andere boeg gooien. Versteld stond ik toen ik zag dat er amper nog plaatsen over waren voor de ochtendsessie die duurde van 8(!) uur 's morgens tot 12 uur 's middags. Ik dacht namelijk dat ik snel moest zijn om een plekje te bemachtigen voor de middagsessie van 13-17 uur haha.

Een van de dingen waar Umea in excelleert zijn de sportfaciliteiten. Dit relatief kleine stadje beschikt namelijk over een van Europa's grootste sportcentrums, genaamd IKSU. Goed, je bent maandelijks 60 euro lichter, maar dan krijg je ook wat. Daarentegen had ik tijdens mijn eerste kennismaking met IKSU hele andere gevoelens. Het complex lag ver weg van de universiteit en ik trof een fitnesszaal aan die zeker 4 keer in die van Nijmegen paste; dus hoezo grootste van Europa?! Vandaag vertelde mijn Italiaanse vriend Sebastiano echter dat ik op de verkeerde locatie was. Het hoofdgebouw bleek bij ons om de hoek te zitten, so much win! Dat wordt dagelijks sporten om de investering terug te verdienen.

1. Lilian Hoekstra:
    22 januari 2017
    Warme groet vanuit Assen. Leuk je verhalen te lezen! Veel plezier!☺
  2. Yvonne:
    23 januari 2017
    Hallo Etienne,

Ik vind dit een heel leuke manier van je te horen. Ik geloof dat dit beter funktioneert als de verhalen van je moeder. Ook de reusnetichten uit China vond ik altijd amusant.
    Ik twijfel er niet aan dat je ook van dit avontuur veel zult leren en hoop weer snel iets van je te horen.

Vee liefs van Yvonne