Maandag 23 januari

23 januari 2017 - Umeå, Zweden

Misschien is veiligheid niet zomaar ingebed in de Zweedse cultuur, zoals eerder vermeld. Het is hier(lees: in Umeå) ook gewoon heel veilig. Zo veilig zelfs, dat mensen hun fietsen niet afsluiten. Om mijn punt kracht bij te zetten zal ik een situatie beschrijven die ik eergisteren meemaakte:

Ik was op weg naar de supermarkt toen ik langs een kinderwagen fietste die random aan de kant van de straat geparkeerd stond. In de kinderwagen lag een babytje te slapen. Toen ik na een kwartier wederom langs hetzelfde punt fietste stond de kinderwagen er nog steeds. Het had er enorm veel weg van dat de baby te vonden was gelegd. Na een bewoner van een omliggende flat te hebben aangesproken besloten we de politie te bellen. Gezien er een bandje volgde in het Zweeds en geen van ons Zweeds sprak, besloot ik een bejaard Zweeds uitziend stel aan te spreken. De oude vrouw vroeg als eerste of wij haar konden laten zien waar de baby lag. Nadat we naar de kinderwagen waren gelopen zei ze op haar gemak dat dit normaal was in Zweden. Volgens haar was er geen betere plek voor een kind om te slapen dan in de frisse buitenlucht. De moeder zal het kind na verloop van tijd wel weer naar binnen halen. In Nederland zou je deze situatie niet kunnen voorstellen. Welke moeder legt haar kind nou buiten neer met alle gevolgen van dien?! Goed, misschien is het beter te begrijpen na het raadplegen van de criminaliteitscijfers van Umeå. Deze liggen namelijk het laagst van heel Zweden.

Vorige week vrijdag had ik op mijn voormalige militaire fiets de omgeving verkend. De oostelijke kant van de stad grenst aan een enorm meer. Toch duurde het niet lang om aan de andere kant te komen, en dat zonder boot of brug o.i.d. Er lag namelijk nog een dikke laag ijs op het meer, wat het mogelijk maakte om mijn fietstocht lekker voort te zetten naar de overkant!

In de avond was het tijd voor feest. Nadat de Nijmeegse brigade - ik en twee dames - pannenkoeken gebakken hadden voor o.a. mensen uit Zuid-Korea was er een pre party georganiseerd in hetzelfde huis. Deze werd gekenmerkt door drankspellen uit verschillende landen. Later was het tijd voor de zogenaamde corridor party. Basicly zijn de twee keukens en gezamenlijke ruimtes van één gang de party area en dient de gang als chil out. Voor de rest heeft iedereen (die wijs is) zijn kamer gesloten. Gezien dit de eerste corridor party was van het semester, was het een drukte van jawelste. Verplaatsen ging vaak hand in hand met je persen door de mensenmassa.
De bizarste situatie van de avond diende zich aan nadat ik buiten een politieauto had gespot. Toen ik mijn koers weer had verlegd richting de dansvloer, kwamen de agenten mij tegemoet. Gezien ik een wijnfles in mijn hand had was het duidelijk dat ik tot het feestpubliek behoorde. Tot mijn verbazing gebeurde er niks en verliet de politie bijna geruisloos het pand. Vol ongeloof keek ik ze na. In Nederland is het feestje namelijk over wanneer de politie een bezoekje komt brengen. Navraag leert dat ze in Zweden veel minder radicaal zijn. Schijnbaar vragen ze mensen vriendelijk om het feest te verlaten. Doch, deze mededeling verandert niet van aard wanneer er geen gehoor aan wordt gegeven lijkt het. Ik heb me laten vertellen dat de meeste Zweden deze orders normaliter rustig opvolgen en zich richting huis begeven. Zo kan het dus ook!

Gisteren had de Zuid-Koreaanse brigade - een stuk of 6 meiden - voor ons gekookt. Dat ze hun best gedaan hadden bleek wel uit het feit dat ze 3 uur in de keuken hadden gestaan. Ik vind het dan ook niet raar dat een van hen zei dat ze koken haatte toen ik haar mening vroeg.
De Zuid-Koreanen lijken naar eigen zeggen in grote lijnen op de Chinezen. Het grote verschil is alleen dat de 5 jaar regel niet voor hen opgaat. Hiermee bedoel ik dat de Chinezen over het algemeen heel kinderlijk zijn en je minimaal 5 jaar van hun leeftijd moet aftrekken om een realistisch beeld te hebben. Met een Zuid-Koreaan van dezelfde leeftijd kun je namelijk wel een fatsoenlijk gesprek voeren. Daarnaast lijken ze ook veel vriendelijker dan de gemiddelde Chinees, maar dat kan ook komen doordat ze minder verlegen zijn.