Eco Truly Park, deel 2

23 augustus 2018 - Chacra y Mar, Peru

09-08-2018

Het was vandaag dat ik me realiseerde dat ik precies gevonden heb waar ik naar op zoek was. De Eco Yoga Villages, waar Eco Truly Park er eentje van is, bieden namelijk alles wat ik wil aanbieden in mijn hostel. Is het daarom el noodzakelijk om een eigen hostel te starten? Wat is de meerwaarde? Zelfs de diepere lading die ik aan mijn hostel wil geven, het spirituele karakter komt sterk terug. Misschien moet ik dus een Eco Yoga House starten. Waar is die franchise? Wellicht is het daarnaast wel een teken dat mijn verjaardag samenvalt met het grote festival in Bogota.

12-08-2018

Vandaag was een speciale dag; mijn lichaam werd namelijk volledig gereinigd door middel van temascal, een techniek die zelfs al werd toegepast door de oude Maya’s! Samen met wel 20 man betraden we een kleine koepeltent, alvorens we zowel het vuur, de aarde, het water en de lucht sterren hadden aanboden, ieder in een andere windrichting. Temascal is als een natuurlijke sauna. Nadat iedereen binnen was werden de kokende stenen, die hadden liggen bakken in het vuur, een voor een naar binnen gedragen, en neergelegd in de kuil in het midden van de tent. Na dit ritueel werd de tent gesloten en was het volledig donker. Water werd over de stenen gegooid, en langzaamaan begonnen deze te broeien. Op de stenen werd tevens het “medicijn” gelegd, ofwelde Salvia. De sessie betond uit 4 gedeeltes, die elk 4 mantras bevatten. Gedurende deze sessies steeg de temperatuur als maarmeer, net als de emotionele lading bij sommigen. Tussen de pauzes mochten mensen om beurten hun zegje doen, mochten ze daar behoefte aan hebben. Tranen rolde, maar de eenheid maakte het mogelijk te delen wat er speelde. Zo barstte de vrouw naast me in huilen uit toen ze vertelde over het process waar ze in zat.Ik aaide haar over haar knie als steunbetuiging. Dit deed haar zo veel goed dat ze het later bij de lunch met iedereen deelde. Toen de temascal voorbij was, en we allemaal de tent uit waren, omhelsden we elkaar allemaal. De sfeer die we met elkaar gecreeerd hadden was dan ook fantastisch. Geheel onder de modder volgde iedereen elkaar naar de douche. Het was toen, dat ik me iets bijzonders realiseerde. De zon scheen! Dit terwijl hij zich de hele week nog niet vertoond had, en dit normaliter ook niet gebeurd in dit jaargetijden. Ik voelde me als nieuw, zo goed!

1. Lilian Hoekstra:
    24 augustus 2018
    Wat maak je wat mee Etienne. Diepe fysieke en emotionele ervaringen. Grote schoonmaak en weer als nieuw verder. Geniet van jezelf en de natuur!💚