Varsana 1

5 september 2018 - Granada, Colombia

Janmastami, dat was de naam van het festival in Varsana, dat ik bezocht gedurende mijn verjaardag. Toch zal ik voor altijd veronden blijven met deze naam. Het is namelijk de naam die Gurudeva – dé guru van Colombia en vele andere landen in Latijns Amerika – aan me gegeven heeft, terwijl ik nog geen eens devoted ben. Dit heeft er alles mee te maken dat hij iets in mij ziet. Hij benoemde me zelfs in zijn ochtendtoespraak, terwijl ik nog op een oor lag na een intense verjaardag. Hierin zei hij dat er maar meer mensen moesten zijn zoals ik, die er zelfde dromen op nahouden. Enorm thuis voel ik me op deze Eco Yoga Villages, met deze mensen. En dan nog maar te verzwijgen dat Krishna’s verjaardag tevens op mijn verjaardag viel, een toch wel heel bijzonder teken.

Toen ik de guru later weer sprak, terwijl hij boeken aan het signeren was, zei hij dat niet alleen ik alles gevonden had waarnaar ik op zoek was. Nee, ook hij had de juiste persoon gevonden voor dergelijke projecten! Toch, inwijden wilde hij me nog niet. Hij zei dat ik een spontaan  persoon leek, en dat ik eerst nog maar eens wat langer op dit soort plekken moest verblijven, en gelijk had hij. Toch, met het geven van mijn spirituele naam gaf hij een duidelijk teken. Het stelt me namelijk in staat om tempels en andere Eco Yoga Villages te bezoeken als devotee. Gezien eigenlijk alleen devotees een spirituele naam hebben, gaat men er vanuit dat ik al deel maak van het geheel en hoef ik veel minder te betalen.

Lang praatte ik met de guru. We bespraken diverse onderwerpen, waaronder hoe het bij hem allemaal was gelopen. Het is natuurlijk niet normaal dat een Duitser, die ook nog eens in Duitsland opgroeide, de grootste guru van Latijns Amerika werd. Ook hij zei dat hij gewoon zijn hart gevolgd had, en er als ware ingerold was. De vraag wat de beste weg was voor mij beantwoordde hij dan ook met hetzelfde advies. Gezien de afgelopen gebeurtenissen, en het ontdekken van Eco Truly Park, kan ik hem ook niet meer dan gelijk geven. Ondanks dat iedereen om hem heen hing, en met hem wilde praten bleef hij met mij praten. Anders hield het toch nooit op zei hij. Daarnaast genoot hij ook duidelijk van onze gesprekken, die natuurlijk plaatsvonden in zijn moedertaal Duits. Slechts een van de 10 (!) talen die deze man rijk is. Verder stelde de Guru me voor aan tal van mensen, waaronder de lui van de UDSA, een universiteit die slechts courses aanbied die in direct contact staan, en met respect aan Moeder Natuur. Zaterdag heb ik een introductie. Wie weet word ik weer eventjes student. Al blijf je volgens de guru je hele leven student, gezien je nooit stopt met leren.