Dead Road, La Paz, Bolivia

7 juni 2018 - La Paz, Bolivia

Vandaag stond iets dodelijks op het programma, namelijk Dead Road: een X-kilometer lange mountainbike route. De weg naar deze beruchte route voorspelde ook al niet veel goeds. Onderweg werden we namelijk verrast op flinke sneeuwval. Alles om ons heen was plots veranderd in een sprookjeslandschap. De situatie was zo belabberd dat het eerste gedeelte voorafgaand aan de Dead Road al werd overgeslagen. Op hoop van goede zegen reden we verder. Aangekomen bij het checkpoint leek het iets lichter te worden. En warempel, de dikke grijze wolken leken opeens plaats te maken voor blauwe lucht! We pakte onze mountainbikes en begonnen met een afdaling over asfalt. Het leek of we opeens in een andere wereld terecht waren gekomen, gezien alles groen was en er geen vlokje sneeuw meer te bekennen was. Aangekomen bij de Dead Road werd ons uitgelegd dat dit de enige weg is in Zuid-Amerika waar een Engels systeem geldt. We moesten namelijk waar mogelijk links rijden. Daarnaast werden we nog maar even gewezen op het belang van remmen, toch wel handig op deze afdaling. De route startte namelijk op 4200 meter hoogte en leidde ons tot diep in het dal, net boven de 1200 meter. Direct na de start zat ik gekleefd aan het achterwiel van onze gids. Het feit dat hij de route kon dromen maakte dat ik vol gas kon gaan, en slechts hoefde te remmen daar waar nodig. Dit had een spectaculaire afdaling als gevolg. Onderweg passeerde we verschillende kruizen van mensen die een iets andere afdaling hadden ondergaan, en helaas in het hiernamaals terrecht zijn gekomen. Onze guide zag wel dat ik meer ervaring had dan deze mensen. Omwille daarvan gingen we samen over een extreem mountainbike paadje. Je leest het goed ja, extreem vergeleken met de Dead Road. Met moeite kon ik mijn mountainbike op het pad houden. Na nog een klein stukje over de gebruikelijke weg te hebben gereden kwamen we weer aan in Yolosa. Ja dat typeert dit dagje wel. Of deze dag niet al mooi genoeg was draaide onze guide op de terugweg opeens muziek die verdacht veel leek op Drum & Bass, mijn favoriete muziek. Vragend naar parties met deze muziek zei hij dat vanavond een van zijn vrienden moet draaien op een venue niet ver van mijn hotel. Mijn dag kan niet meer stuk, laat dat feestje maar komen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Patricia Hoekstra:
    8 juni 2018
    Die Etienne toch😃🍀 blij dat ik de verhalen achteraf hoor! Ja gelukkig dead road overleefd!🌈 groetjes ma
  2. Yvonne:
    8 juni 2018
    Helaas heb in Oma je avontuur verteld en die bidt nu nog harder voor jou.
    We zitten op oma’s balkon en genieten de exotische temperatuur
  3. Lilian Hoekstra:
    11 juni 2018
    Spectaculair om te lezen, Etienne! Kan me goed voorstellen dat je moeder blij was dat ze het niet vooraf wist. Bij het lezen hield ik ook mijn hart vast. Is even iets anders dan Schotland! Veel plezier😊☺😊