Sajama National Park deel 2

13 juni 2018 - Sajama National Park, Bolivia

12-06-18

Vandaag stond de grootste hike van ons verblijf op het programma. Voor het eerst in mijn leven zou ik kennis maken met geisers. We hadden overwogen om een groep te joinen die per 4x4 dezelfde kant op ging. Toch de prijs, dubbel zo hoog als de tocht van La Paz naar Sajama, weerhield ons hiervan. Liever verbonden we ons volledig met de natuur, zoals we gister in gang gezet hadden op de top van de berg. Daarnaast waren de weersomstandigheden uitstekend; zon, strakblauwe lucht, en om en nabij de 8 graden.

Het mooie aan dit National Park is dat er zo goed als geen toeristen zijn, en dat nota benen in het hoogseizoen. Dit maakte dat we de enige waren bij het aankomen bij de geisers, wat zeker een extra dimensie toevoegde. Wel werd de veiligheid met een korreltje zout genomen. De geisers waren namelijk vrij toegankelijk. Chris vertelde me dat in een vergelijkbaar park in de Verenigde Staten, Yellow Stone, toch anders om werd gegaan met de veiligheid. Daar waren speciale paden aangelegd, en kon je de geisers slechts van een afstandje bekijken. Verschil was wel dat deze zogenoemde geisers slechts kokend water afleverde tot een hoogte van 30 cm, en niet explodeerde. Wat het wel bijzonder maakte is dat we werden vergezeld door wilde alpaca’s.

Eenmaal terug in Sajama waren we allebei geradbraakt. Niet gek ook toen bleek dat we 25 km gelopen hadden. Daarnaast bleken we bijna tot aan Chili gelopen te hebben. De berg waarop we uitkeken tijdens onze lunch, 1 km verderop, bleek namelijk al Chileens grondgebied te zijn.

13-06-18

Memorable dagje vandaag kun je wel stellen, maar ook veruit de relaxte dag van ons verblijf in Sajama. Na dagen van verre hikes stonden vandaag de hotsprings op het programma. De dame van ons hostel had ons getipt dat we niet voor de gebruikelijke hotsprings moesten gaan, maar een beetje verder moesten lopen. Deze waren niet alleen warmer, maar ook een stuk goedkoper. Na wat gestruggle hadden we eindelijk eigenaar Florentino gevonden. Voor slechts 10 Boliviano’s, omgerekend 1,25 Euro, mochten we gebruikmaken van zijn faciliteiten. Net zoals bij de geisers waren we de enige.

Magisch was de plek, niet alleen was het water van perfecte temperatuur (42 graden), we hadden tevens uitzicht op de vele bergtoppen om ons heen, en werden we vergezeld door Alpaca’s, die op een afstandje de boel in de gaten hielden. Dit was de beloning van enkele intensieve dagen, en overleven in een sobere hut zonder verwarming. Meerdere uren vertoefden we op deze fantastische plek, waar naast de stromende rivier en een sporadisch briesje het volledig stil was. Met één ding hadden we alleen geen rekening gehouden, en wel het hoogteverschil, gecombineerd met de zonneschijn. Net zoals water op deze hoogte al kookt op 80-90 graden, zo kookte onze huid ook veel sneller, en niet alleen door het warme water. Tja, vanaf mijn kin lijk ik wel een tomaat... Ik kan me niet eens heugen wanneer ik dit ellendige gevoel voor het laatst heb gehad. Mijn lichaam weet er ook niet echt raad mee.

Buiten is het om en nabij de -7, en gezien het in onze hut ontbreekt aan verwarming is het er niet veel warmer. Bij het herpakken van mijn backpack,morgenvroeg om 05:30 verlaten we deze plek weer, was ik aan het shaken. Vandaar dat ik maar verkast ben naar de keuken, en mijn handen gewarmd heb aan het vuur van het water dat ik opgezet had. Gaat een fijne nacht worden, eerst maar even goed opwarmen!

Voor foto's en video's check mijn profiel!

1. Marian hoekstra:
    17 juni 2018
    Tjonge je maakt wat mee Etienne! Verbranden en toch koud buiten. Hoop dat je de tocht goed doorstaan hebt en toch genoten hebt. Leuk om je te volgen op je reis in Zuid-Amerika. Veel plezier. Gr. Marian